لیفتینگ توربین و ژنراتور

لیفتینگ توربین و ژنراتور

توربین و ژنراتور به عنوان با ارزش ترین تجهیزات در همه نیروگاه شناخته می شوند که حمل و استقرار آن بر روی فونداسیون (عملیات لیفت)  از مهمترین سرفصل پروژه های نیروگاهی می باشد.


این فعالیت از سالها قبل و از اواسط دهه هفتاد ، به روشهای مختلف تو.سط شرکت نصب نیرو و در نیروگاههای مختلف کشور به انجام رسیده است.


استفاده از جرثقیل ، سازه های مختلف لیفت  و … از متداولترین روشهای لیفت می باشد اما همزمان با بحث مهندسی و ساخت توربین های کلاس F در گروه مپنا ، شرکت نصب نیرو نیز به عنوان بازوی اجرایی گروه ، برنامه ریزی لازم به منظور لیفت و استقرار این تیپ توربین و ژنراتور ها را آغاز نمود و با توجه به محدودیت عملیاتی و هزینه بر بودن استفاده از جرثقیل های سنگین ، در نهایت تصمیم بر این شد که مکانیزمی خریداری یا طراحی گردد که منعطف بوده و  قابلیت لیفت توربین و ژنراتورهای بخار قدیمی (Type E) و جدید (Class F) را داشته باشد ؛لذا نقشه و مدارک فنی ارسال شده توسط سازندگان مطرح خارجی بررسی گردید ولی در نهایت با توجه به بررسی های انجام گرفته ، تصمیم بر این شد تا با همکاری یک شرکت داخلی ، سازه مورد نظر طراحی گردد.


بررسی و فعالیتهای طراحی و ساخت سازه نیز از شهریور ماه سال 96 آغاز و از آذرماه همان سال نیز با تولید اولین سری از نقشه های اجرایی ، ساخت اسکلت Heavy Lift در کارخانه فابکو نصب نیرو واقع در شهرک صنعتی خیرآباد اراک آغاز گردید.

 

از طرف دیگر به صورت همزمان خرید Strand Jack های لازم نیز در دستورکار قرار گرفت و 4 عدد جک انرپک HSL-2000 با ظرفیت هرکدام 200 تن خریداری گردید. برخلاف سایر سیستمهای مشابه ، این جکها به صورت کاملا اتوماتیک و با استفاده از یک Smart Box کنترل می شوند که ریسک عملیات لیفت را به حداقل ممکن کاهش می دهد.


با اتکا به منحصر به فرد بودن سازه و جک های Heavy Lift نصب نیرو و همچنین با در اختیار داشتن جرثقیل های 180 تن، 350 تن ، 600 تن و 800 تن به صورت تملیکی ، شرکت نصب نیرو تنها دارنده و مجری لیفت سنگین در کشور می باشد.